Menurut imam Fakhrurrazi bahwa Allah menyembunyikan malam
lailatul qadar dari pengetahuan kita sebagaimana Dia menyembunyikan segala
sesuatu yang lain. Dia menyembunyikan keredhaanNya pada setiap ketaatan
sehingga timbul dalam diri kita keinginan untuk melakukan semua ketaatan atau
ibadat itu. Begitu juga Dia menyembunyikan kemurkaanNya pada setiap perkara
maksiat agar kita berhati-hati dan menjauhi segala maksiat dan tidak memilih
antara dosa besar dan kecil untuk melakukannya kerana dosa kecil jika terus
dilakukan secara berterusan akan menjadi dosa besar jika kita tidak bertaubat
dan berusaha meninggalkannya.
Dia menyembunyikan wali-waliNya agar manusia tidak terlalu
bergantung kepada mereka dalam berdoa sebaliknya berusaha sendiri dengan penuh
keikhlasan dalam berdoa untuk mendapatkan sesuatu daripadaNya kerana Allah
menerima segala doa orang yang bersungguh-sungguh dan tidak mudah berputus asa.
Dia menyembunyikan masa mustajab doa pada hari Jumaat supaya kita berusaha
sepanjang harinya. Begitulah juga Allah menyembunyikan penerimaan taubat dan
amalan yang telah dilakukan supaya kita sentiasa istiqamah dan ikhlas dalam
beramal dan sentiasa bersegera dalam bertaubat.
Demikianlah juga dengan
penyembunyian malam lailatul qadar agar kita membesarkan dan menghidupkan
keseluruhan malam Ramadhan dalam mendekatkan diri kepadaNya bukan hanya sekadar
menunggu malam lailatu qadar sahaja untuk beribadat dan berdoa.
Tetapi inilah penyakit besar yang menimpa umat Islam yang
menyebabkan malam-malam Ramadhan lesu kerana mereka hanya menanti malam yang
dianggap malam lailatul qadar sahaja untuk beribadat. Kerana mengejar kelebihan
lailatul qadar yang mana kita tidak mengetahui masanya yang tertentu
menyebabkan kita terlepas dengan kelebihan Ramadhan itu sendiri yang hanya
datang setahun sekali.
Antara tanda-tanda dalam mengetahui malam lailatul qadar adalah berdasarkan beberapa hadis di bawah :
1. Abi Ibnu Ka'ab telah meriwayatkan bahawa Rasulullah S.A.W telah bersabda mengenai lailatul qadar yang artinya : Sesungguhnya matahari yang keluar pada hari itu tidak begitu bercahaya (suram). - Hadis riwayat imam Muslim dalam kitab puasa -
2. Telah diriwayatkan daripada Nabi S.A.W bahawa baginda telah bersabda yang artinya : Sesungguhnya tanda-tanda lailatul qadar, bahawa malamnya bersih suci seolah-olah padanya bulan yang bersinar, tenang sunyi, tidak sejuk padanya dan tidak panas, tiada ruang bagi bintang untuk timbul sehingga subuh, dan sesungguhnya tanda-tandanya matahari pada paginya terbit sama tiada baginya cahaya seperti bulan malam purnama tidak membenarkan untuk syaitan keluar bersamanya pada hari itu. - Hadis riwayat imam Ahmad dengan isnad jayyid daripada Ibadah bin As-Somit -
3. Dalam Mu'jam At-Tobarani Al-Kabir daripada Waailah bin Al-Asqa' daripada Rasulullah S.A.W telah bersabda yang artinya : Malam lailatul qadar bersih, tidak sejuk, tidak panas, tidak berawan padanya, tidak hujan, tidak ada angin, tidak bersinar bintang dan daripada alamat siangnya terbit matahari dan tiada cahaya padanya(suram).
4. Telah meriwayat Al-Barraz dalam musnadnya daripada Ibn Abbas bahawa Rasulullah S.A.W telah bersabda yang artinya : Malam lailatul Qadar bersih tidak panas dan tidak pula sejuk.
Qadhi 'Iyad telah mengatakan ada dua pendapat mengenai matahari
yang terbit tanpa cahaya iaitu:
1) Ia merupakan tanda penciptaan Allah SWT.
2) Menunjukkan bahawa kerana terlalu banyak para malaikat yang
berzikir kepada Allah pada malamnya dan mereka turun ke bumi yang menyebabkan
sayap-sayap dan tubuh mereka yang halus menutupi dan menghalangi matahari dan
cahayanya.
Daripada hadis-hadis di atas bolehlah kita buat kesimpulan bahawa antara tanda-tanda lailatul qadar ialah :
a. Pada malamnya keadaan bersih dengan cuaca tidak sejuk dan tidak pula panas.
b. Malamnya tenang yang mana terang dan angin tidak bertiup
sebagaimana biasa dan awan agak nipis.
c. Malamnya tidak turun hujan dan bintang pula tidak bercahaya
seolah-olah tidak timbul.
d. Pada siangnya pula matahari terbit dalam keadaan suram.