SAAT
melakukan amalan muhasabah menilai amalan diri sendiri, perkara pertama penting
untuk disoal kepada diri ialah mengenai kesucian amalan. Apakah sudah hadir
niat yang ikhlas pada setiap amal dikerjakan? Layakkah amal ibadat itu
dipersembahkan kepada-Nya? Apakah sudah sempurna kefahaman mengenai ikhlas?
Ikhlas
membawa maksud tidak mencampurkan amal dengan niat meminta pujian manusia atau
melakukan amal kerana takut dicela orang, hendak mencari nama, darjat,
penghormatan, kerana inginkan perhiasan dunia dan pangkat yang tinggi.
Ramai
orang yang beramal tersalah faham mengenai hakikat ikhlas. Mereka memilih untuk
tidak beramal jika hati belum dapat membulatkan niat kerana Allah. Kata mereka
yang jahil ini, “Buat apa beramal jika Allah akan tolak?”
Masalah
utama yang akan muncul selepas timbul persoalan dangkal ini ialah orang ini
sudah membuka ruang untuk syaitan duduk dalam hati dan meniupkan rasa was-was
sehingga semua kebaikan tidak akan dibuat kerana takut tidak ikhlas.
Untuk
menguatkan azam dalam beribadat, al-Fudhail bin Iyadh memberi petuanya:
“Meninggalkan amalan kerana manusia adalah riak sedangkan melakukan amalan
kerana manusia adalah syirik. Ikhlas itu ialah Allah menyelamatkan kamu
daripada kedua-duanya.”
Maknanya
dibuat juga amalan itu sambil berjuang memantapkan niat semata-mata kerana
Allah. Sesungguhnya niat menjadi penyelamat terhadap rentetan amalan yang kita
lakukan setiap hari.
Allah
berfirman yang bermaksud: “Dan kami hadapi segala amal yang mereka kerjakan,
lalu kami jadikan amal itu bagaikan debu yang berterbangan.” (Surah Al-Furqan,
ayat 23)
Apabila
membaca wahyu ini, terasa hati kita begitu sedih memandangkan amal yang menjadi
debu itu dan tiada nilainya di sisi Allah. Mungkinkah sembahyang, puasa,
sedekah, zakat, haji atau keelokan budi pekerti yang kita tonjolkan terhadap
sesama insan tidak dinilai Allah.
Hakikatnya
dalam beramal, seorang hamba dituntut untuk memenuhkan syarat tertentu. Syarat
wajib dilakukan untuk mendapatkan darjat orang yang ikhlas di sisi Allah:
Membuka
dua tingkap dalam hati. Tingkap ‘ikhlas’ kerana Allah dan tingkap ‘benar’
caranya mengikut sunnah Rasulullah SAW, bukannya amalan rekaan manusia atau
amalan mengikut rasa hati sendiri.
Al-Fudhail
bin Iyadh berkata lagi: “Sesungguhnya amal itu apabila dilakukan dengan ikhlas
tetapi tidak benar caranya, maka ia tertolak. Dan jika dilakukan secara benar
tetapi tidak ikhlas ia tidak akan diterima juga. Kedua-duanya mesti ada iaitu
ikhlas dan benar.”
Tatacara
ibadah yang benar mestilah seratus peratus ikut cara Nabi SAW, bukan cara nenek
moyang yang dipengaruhi budaya setempat, bukan cara syeikh yang suka menambah
atau mengurang bahkan membuat sesuatu yang baru tidak pernah Rasulullah SAW
amalkan.
Amal
yang berkualiti. Bukan sekadar menunaikan kewajipan, tetapi memberi pengaruh ke
atas seluruh tubuh badan, jiwa dan raga. Amalan sembahyang apabila dilakukan
dengan berkualiti akan melahirkan sahsiah yang berdisiplin, rajin, jujur,
amanah, dekat dengan Tuhan, jauh daripada maksiat, takut kepada akhirat dan
berbekal untuk perjalanan ke alam barzakh.
Tetapi
sembahyang yang hanya sekadar gerakan tanpa mempengaruhi apapun yang berada
dalam jiwa dan raga orang itu maka sembahyangnya amat rendah kualitinya. Jika
pun berpahala hanya Allah saja yang berhak menilai.
Kualiti
sesuatu amal berkait rapat dengan pengaruh ditimbulkan dalam keperibadian
seseorang. Tidak hairanlah jika ada orang yang sembahyang tetapi merampas harta
saudaranya, berpuasa tetapi bercakap dusta dan menunaikan haji pun suka
mengamuk sakan. Semua itu membuktikan rendahnya kualiti ibadah yang mereka
kerjakan.
Beramal
kerana mahu berbakti kepada Allah. Alangkah senangnya lidah melafazkan syukur
kepada Allah, tetapi amalan dan perlakuan tidak menunjukkan sedemikian. Seorang
hamba yang sudah melalui pelbagai rintangan untuk mendekati Allah jiwanya
terlalu sensitif apabila menerima kenikmatan ataupun dilanda musibah. Kedua
-dua keadaan ini tidak mempengaruhi sedikitpun kualiti amalannya di sisi Allah.
Ketika
senang atau susah hatinya tetap dekat kepada Allah. Semua yang berasal daripada
Allah baginya hanyalah nikmat belaka. Maka hanya rasa syukurlah yang menghiasi
lidah dan hatinya. Jika begitu, dia tidak akan menyurutkan langkah ke belakang
ketika susah. Ibadah dilakukan diiringi dengan kegembiraan, reda dan syukur kepada
Allah.
Berhati-hati
dengan rasa puas dan bangga. Amal boleh menyebabkan seseorang takbur dan
sombong. Pandai menilai dan mengaibkan orang lain kerana kononnya ilmu dan amal
yang dilakukannya lebih baik daripada orang lain. Selepas itu dia berasa berpuas
hati dan tidak menemukan sebarang kecacatan dalam amalnya, berasa diri paling
benar, paling tinggi imannya.
Maka
lahirlah manusia yang terlalu yakin dengan kekuatan ilmu dan ibadatnya. Dia
lupa siapakah sesungguhnya yang mencampakkan hidayah ke dalam hatinya,
menggerakkan tubuh badannya untuk sujud, menuliskan catatan takdirnya hari ini,
esok dan di penghujung hidupnya?
Allah
berfirman yang bermaksud: “Dan kamu tidak dapat menghendaki (menempuh jalan
itu) kecuali apabila dikehendaki Allah, Tuhan semesta alam.” (Surah al-Takwir,
ayat 29). Di sini kita boleh melihat belitan syaitan yang begitu halus
merosakkan amal ibadat seorang hamba.
Allah
berfirman lagi yang maksudnya: “Jika tidaklah kerana kurniaan Allah nescaya
tidak seorang pun daripada kamu bersih selama-lamanya, tetapi Allah
membersihkan siapa yang dikehendaki-Nya.” (Surah Al-Nuur, ayat 21)
Orang
yang sudah berpuas hati dengan amalannya akan dijangkiti penyakit malas untuk
melakukan pembaikan. Ia berasa semua baik, jadi tidak perlu menambah ilmu dan
amal. Lama-kelamaan dia pun terheret oleh arus semasa yang semakin mencabar.
Amal dan ilmunya itu nyata tidak mencukupi untuk melawan kejahatan syaitan dan
hawa nafsunya sendiri.
Menghadirkan
rasa takut tidak diterima amal. Ketika melakukan sesuatu kebaikan yang
diniatkan kerana Allah, seseorang hendaklah mendampingi niat itu dengan rasa
takut, sedih dan harap supaya Allah menerima amalannya.
Keempat-empat
perasaan itu bagaikan cahaya yang menghiasi hatinya iaitu, ikhlas, takut, sedih
dan harap kepada Allah. Allah berfirman yang maksudnya: “Dan orang yang
memberikan apa yang sudah mereka berikan dengan hati takut, kerana (mereka
mengetahui) mereka akan kembali kepada Tuhan mereka.” (Surah al-Mukminun, ayat
60)
Rasulullah
SAW bersabda mengenai ayat ini yang maksudnya: “Mereka ini adalah orang yang
berpuasa, solat dan bersedekah tetapi ia takut amalannya itu tidak diterima.”
(Hadis riwayat al-Tirmizi)
Untuk
apa seseorang itu beramal? Tentu saja kerana dia beriman kepada hari kiamat dan
pembalasan yang akan diberikan kepada seluruh makhluk. Demi mengingati hari
pengauditan yang begitu ketat dan mahkamah Allah yang Maha Adil sewajarnya kita
mengamati kembali bekalan apa yang sudah dipersiapkan untuk ke sana.
No comments:
Post a Comment